søndag 9. mai 2021

Uke 18

Ja, må ta med hele uka. 

Jeg begynte jo i ny jobb på mandag, og denne fine blomsterbuketten fikk jeg av de nye kollegene mine! 


Jeg har okkupert minstemanns rom som nå har blitt mitt nye hjemmekontor. (Han bruker det ikke selv uansett).
Hjemmekontor er fremdeles normalen (dessuten har vi ikke egne lokaler heller ennå). Her satt jeg mandag til torsdag, men på fredag møttes vi på konferansestedet.
Syns første uke i ny jobb har gått veldig bra!


Oppdatert dyrkingsstatus. 
Noen av tomatene og agurkene har fått større potter og støttepinner.


Det tar litt av her. Begynte å lure på om jeg var blitt helt skrullete. 
Hvordan hadde jeg planlagt dette, egentlig? 
Det var vel det jeg ikke hadde.


Her også. Gleder meg til jeg kan flytte/plante alt utendørs!


Måtte skaffe vifteovn til «kontoret» mitt. Det har vært en kald mai så langt!


Torsdag ble det ikke tur med Unni likevel siden hun har begynt på trening torsdager, men jeg gikk alene, og vil prøve å gå tur hver torsdag rett etter jobb.

Her skimter vi den nye badebryggen som nettopp er sjøsatt i Tussetjern.


Fine hester!


Her begynner påskeliljene å titte frem. 
Sene i år, det har vært så kaldt!


På lørdag var jeg og minstemann på Agent Jordvenn i (eller egentlig utenfor) kirka.
Med god, gammel flanellograf, men mesteparten av tiden gikk til å høre om bier og bikuber.


Etter litt leker og mat, var det tid for å være med å lage et stort insektshotell!


Så var det hjem til egen hage. 
NÅ er morelltreet i full blomst - det skjer like plutselig hvert år, og summing høres over hele hagen.


Før-bilde.


Etter-bilde. 
Har klippet og hakket vekk alt frem til syrintreet, som endelig kom fram og fikk litt luft rundt seg.
Fikk ikke hakket vekk alt da, hadde tenkt at eldstemann skulle hjelpe meg, men han vrikket ankelen i går, og gubben har frossen skulder, så må ta resten senere.

Etterpå skal det plantes poteter her. 
Den egentlige planen var å plante gressplen, men fikk det tipset at plenen ville bli enda finere om man har poteter der en sesong først.


MEN, selv om gubben ikke kan hjelpe meg å hakke ennå, fikk han gjort masse denne dagen med god hjelp av mellomstmann. Først kjøre avfall på gjenvinningsstasjonen, så kjøpe og montere ny trillebår!


Til sist sette opp knotteplast på garasjemuren.


Noe annet jeg gjorde på lørdag, som egentlig gjorde seg selv, var å koke kraftbein.
Jeg har bestemt meg for å slutte med buljongterninger og heller koke kraft selv. Disse ble plassert i frysen etter fotografering!


Lørdagsmiddag!


I dag, søndag, ble en kald og regnete dag. Måtte til og med fyre i peisen mens jeg hadde bakstedag på kjøkkenet.


I mellom kakeslagene ble det en god lunsjpause i vinterhagen, med lesing av Norsk Hagetidend.


17. mai-kakene ferdige og klare for frysen. Som vanlig en suksesskake og en iskake.
Jeg laget også langpanne-Brownies som er en av fem kaker som skal til lærerne på ungdomsskolen i morgen. Må jo bidra litt når man sitter i FAU.


Tilbake til iskaken: den er jo tradisjonelt med Dajm, men jeg prøver å unngå den pga palmeolje. 
Så i år prøver jeg noe nytt!


Dagens middag var lammefilet, med rotgrønnsaker og mine aller første hjemmelagede fløtestuede poteter.


Jordbæryoughurt med jordbær og blåbær til dessert.
Nå er jeg klar for søndagskveld og Familien Durrells greske eventyr - min nye favorittserie på TV!

Neste uke blir kort uke - Kristi Himmelfartshelga nærmer seg! Og alle gutter skal tilbake til hele klasser og fulle skoledager igjen. 













1 kommentar:

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!