fredag 16. mai 2014

16. mai-stria

Ja, denne 17. maien kommer litt som julaften på kjerringa. Så jeg tok meg fri i dag for å bli ferdig med alt som skulle gjøres til 17. mai, og man kan vel trygt si at det er vel bare et par minutter av gangen at jeg har slengt rumpa nedpå.

Etter levering på skole og barnehage var det rett til butikken og kjøpe inn, deretter på post, og så var det hjem og starte kakebaking.

Siden vi ikke skal ha gjester i år, måtte jeg kjøpe 17. mai blomster selv :-) Flagget er fra i fjor. Og det er lysene også :-)

Denne gang laget jeg bunnen på suksesskaken av hakkede mandler. I fjor laget jeg av makronfyll, det ble ikke det samme. 
Den ser da lovende ut! (Dajmiskaken laget jeg forrige helg, den står klar i frysen)

Denne appelsingaletten laget jeg til skolen. 1. og 2. klasseforeldrene må bake til 17. mai. I fjor laget jeg kanelsnurrer, men i år ble det en 16 biters kake i stedet. Og den er GOD! Heldigvis hadde jeg tatt vare på emballasjen som gubbens bursdagskake lå i. Enkeltpenkelt.
 
Så var det avtale med fotograf for å endelig se minstemanns toårsbilder og velge veggbilde og ramme. På vei til skolen for å hente eldstemann - måtte stoppe innom hudpleien og spørre hvor mye voksing av ben kostet der igjen - så til skolen, hente eldstemann, så til Vinterbro for å kjøpe finsko og støvler til ham. Vi spanderte på oss en softis etterpå!
 
Hjem, ferdig med kakene, stryke budnadsskjorte, tre gutteskjorter, og en bunadsbukse. Jeg skal etter to års opphold bruke bunad igjen i morgen, og mellomstmann og minstemann skal også ha bunad. Eldstemann har fått ny dress. Igjen. Skjære opp kylling til middag, hente i barnehage, og passe på å få med barnehage-fanen:

Siden jeg er leder av foreldreutvalget i barnehagen endte jeg opp med å ta ansvaret for 17. mai fanen, så da blir det til at jeg og de to minste skal gå i tog i morgen også, gitt!
 
Hjem med alt og alle, lage middag, spise middag, så drar jeg og mellomstmann til skolen for å levere gevinst og kake. Hjem igjen - guttene vil være ute i det fine været, og det passer bra, for gubben skal rengjøre grillen. I mens vi er ute kommer korpset, omtrent en halvtime tidligere enn de kom i fjor. (ca 19.00) Guttene ble elleville, og marsjerte etter korpset både inn og ut Gulliveien. Eldstemann på strømpelesten. Minstemann ble helt fra seg da korpset marsjerte videre og vi måtte snu og gå hjem igjen.

De to minste koser seg ute i det som jeg forhåpentligvis snart skal plante gulrøtter i.
Inn igjen. Rydde. Få gubben til å ta leggingen slik at jeg endelig kan begynne på bunadssølvet. Jeg er jo imponert over mor, som har stellet og stullet med den bunaden min i alle år. Og hvor omhyggelig hun hadde pakket alt inn i plast og tatt vare på alt sammen. Nå måtte jeg gjøre det hele selv, men det gikk bra, da det kun var den store søljen og beltet jeg måtte pusse, det andre dyppet jeg bare i sølvrens.
 
 
 
Så ble det en liten bloggerunde til slutt!
Ønsker alle en riktig fin 17. mai og grunnlovsjubileum i morgen. Vi har lov å være litt stolte av Norge og våre røtter i morgen :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!