lørdag 17. mai 2014

17. mai 2014

 

De bunadskledde. Jeg og de to minste i våre bunader. Bunaden min satt som støpt den - passet meg like bra som for to år siden. Den fikk jeg til konfirmasjonen min i 1991, og det er min mor som har brodert den!
 

Ikke så lett å samle gutta, så her er et bilde med mine to eldste!
 
Detalj
 
Eldstemann med nytt slips. Det ble litt voldsomt for gubben, men eldstemann vill gjerne bruke det! Tror det er noe min far hadde med seg hit en gang.


Langhus skole. Det er gubben som har tatt dette bildet, for som sagt gikk jo også jeg og de to minste i toget i år. Og da må jeg komme med et lite hjertesukk (helt generelt, ikke noe personlig): Jeg har aldri noe annet sted opplevd at folk slenger seg med i toget før det er ferdig. At folk vil følge toget til skolen er helt forståelig, men da kan de vente til HELE toget er ferdig. Vi fikk en gjeng voksne mennesker foran oss, som definitivt ikke gikk i den 6. klassen som skulle gå rett foran oss. Jeg synes det er litt respektløst gjort overfor barnehagebarna - de vil jo også at noen skal stå og se på dem, ikke bare vandre av gårde når siste skoleklasse har gått forbi. Og hvert fall ikke slenge seg i mellom skolen og barnehagefanen med klappstoler.
 
Så vi blir IKKE med og går i tog neste år, da står vi og ser på. Enten må folk lære skikk og bruk og hvordan man oppfører seg ved en parade, eller så må barnehagene enten få gå først i toget eller bli tatt helt ut av toget. Og ja - jeg KOMMER til å melde tilbake til 17. maikomiteen!

Vel framme på skolen. Og jeg må enten få nye bunadssko eller blokke ut de gamle. Her ble det underholdning av 4. klasse, kjøp av pølser, brus, is, kake og lodd (Vant ikke noe i år)

Mellomstmann var naturlig nok sliten etter å ha gått i toget, han var kjempeflink og klaget nesten ingenting. Men godt å få sitte etterpå!

Eldstemann hev seg med på sekkeløp, potetløp og ringkasting

Liten gutt og stor skolegård.

Hjemme igjen. Vi hadde ingen gjester i år, men koste oss likevel med kaker

Man kan gjøre mye i bunad, for eksempel leke i sandkassen...

eller legge seg på plenen...

 

Heldigvis skiftet vi til lettere klær etter hvert. 17.maiværet var det ingenting å si på, det var perfekt!

Det blåste litt, men da vaiet hvert fall flaggene!

Og for å unngå at duken blåste vekk satte jeg på et clementintre m/flagg, lys og blomstervase!
 

 
Så var det grillmat! Og etter hvert mer kake. Og ja, det ble en dobbel kirsebærlikør på meg også!
 
Vi har hatt en fin dag, men må jo innrømme at jeg savner 17. mai i Sandnes. Men jeg ringte da hjem, og sa hei til alle vi pleide å feire med før, det kommer jeg nok til å gjøre hvert år.
 
Håper dere alle har hatt en fin dag - takk til fanebærer og duskbærer som jeg måtte rekruttere litt i hui og hast - og til dere som hadde bunad: Dere var så flotte, men jeg rakk ikke å si det :-)
God natt!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!